وزغ رنگارنگ
نام فارسی:وزغ رنگارنگ
نام انگلیسی:changeable toad / green toad
نام علمی:bufo variabilis
خانواده:وزغ های حقیقی (bufonidae)
جمعیت:نامعلوم- فراوان
پراکنش:در شرق اروپا،شمال آفریقا،جنوب غربی و مرکزآسیا و مدیترانه تا تبت و مغولستان پراکنده است. در ایران در تمام استان ها قابل مشاهده است.
زیست گاه:وزغ رنگارنگ در جنگل ها فباغ ها مزرعه ، چمن زارها و حتی در بسیاری از شهرها و روستا ها در خیابان ها و خانه ها دیده می شود.
اندازه: در ایران معمولا طول این وزغ 90 میلی متر است . در مناطق جنوبی هم گاهی طل آن به 140 میلی متر می رسد.
ریخت شناسی: وزغ رنگارنگ چشم ها ی درشتی با عنبیه ی زرد رنگ (گاهی سبز یا مایل به سبز با خطوط سیاهی در آن)و پرده ی صماخی مشخص و کوچک دارد. انگشتان پاها دارای پرده ای برای استفاده هنگام شناست . بدن این دوزیست ،پوشیده از زگیل های درشت و برجسته و سطح پشتی بدنش خاکستری و حتی گاهی مایل به سفید و دارای لکه های سبز رنگی است که معمولا حاشیه ای سیاه رنگ دارند( این لکه های سبز در ماده ها )مشخص تر هستند؛در نتیجه رنگ نرها در مقایسه با ماده ها یک نواخت تر است).سطح شکمی این وزغ معمولا به رنگ سفید چرک دیده می شود. در فصل تولید مثل، اجسام پینه ای سیاه رنگ روی دو یا سه انگشت دست نرها به وجود می آید. نرها در زیر پوست گلو اندام تشدید صدا دارند که از آن در فصل زادآوری استفاده می کنند.
رژیم غذایی:وزغ بالغ از حشره هایی مانند سوسک و مورچه،عنکبوت،کرم های خاکی، نرم تنان ،لارو حشره ها و گاهی اوقات از گیاهان سبز و حتی میوه ها تغذیه می کند. اما نوزاد آن گیاه خوار است.
زادآوری:وزغ رنگارنگ تخم گذار و لقاح آن خارجی است. تولید مثل در فصل بهار صورت می گیرد.
وضعیت حفاظتی:به نظر می رسد نیازمند اقدام حفاظتی ویژه ای نیست.

 

ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
لطفا برای دیدن ادامه مطلب عضو شوید


ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 20 ارديبهشت 1390برچسب:محیط زیست,mohitezist,حیات وحش ایران,وزغ رنگارنگ,
ارسال توسط سیروس علی پور siroos alipour
آخرین مطالب