گرزه مار
نام فارسی:گرزه مار / افعی گرزه
نام انگلیسی:Levantine viper
نام علمی:macrovipera lebetina
خانواده:افعی ها (viperidae)
جمعیت:نامعلوم
پراکنش:درشمال آفریقا،از مراکش به سمت شرق تا تونس و جزیره ی قبرس و چند جزیره ی دیگر در مدیترانه ،آسیای صغیر،سوریه،اردن،لبنان،فلسطین ،عربستان و یمن،به سمت شرق تا عراق و ماورای قفقاز و جنوب روسیه ،بخش جنوبی جمهوری های آسیای میانه به طرف شرق تا افغانستان و پاکستان و شمال غربی هند پراکنده است. در ایران به جز مناطق حاشیه ی خلیج فارس در جنوب و جنوب شرق کشور و حاشیه ی جنوبی دریای خزر تقریبا در سراسر کشور دیده می شود.
زیست گاه:گرزه مار در تپه ماهور ها،دامنه ی کوه ها و دره های کوهستانی،دشت های مجاور این مناطق ،نزدیک رودخانه ها،باغ ها،زمین های کشاورزی و ندرتا در ارتفاعات زیاد کوهستان ها زندگی می کند.
اندازه:طول بدن این مار حداکثر به 168 سانتی متر می رسد.
ریخت شناسی:سری بزرگ ،مشخص و مثلثی شکل دارد. مردمک چشم هایش کشیده است و فلس های ریزی روی سر و بالای چشمش دیده می شود بدن گرزه مار قوی است؛دمی کوتاه دارد و فلس های سطح پشتی از بدنش تیغه دار است. این سطح از بدن به رنگ های متفاوت و بیش تر خاکستری روشن یا تیره یا نقره ای مایل به سیاه یا کاملا سیاه رنگ ،ساده یا دارای خال های متفاوتی است که اغلب از لکه های گرد یا تقریبا چهار گوش مایل به قرمز یا زیتونی یا قهوه ای در میانه و لکه های کوچک تر در پهلوها تشکیل شده است. سطح شکمی این مار روشن و گاه دارای لکه های ریز تیره رنگ است.
رژیم غذایی:گرزه مار اغلب جونده ها،مارمولک ها،پرندگان ،. نیز تخم آن ها را می خورد.
زادآوری:گرزه مار ماده اواخر بهار و تابستان تخم می گذارد و لقاح آن داخلی است.
وضعیت حفاظتی:به نظر می رسد در مناطقی از ایران ،به سبب صید بیش از حد و کشتن ان به دلیل سمی بودن ،به اقدامات حفاظتی نیاز دارد.
 
ادامه مطلب مورد نظر رمز دارد.
لطفا رمز عبور مربوط به مطلب را وارد کرده ، دکمه تایید را کلیک کنید.
لطفا برای دیدن ادامه مطلب عضو شوید


ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 1 ارديبهشت 1390برچسب:محیط زیست,mohitezist,حیات وحش ایران,گرزه مار,
ارسال توسط سیروس علی پور siroos alipour
آخرین مطالب